WF z klasą – debata w szkole podstawowej
W tegorocznej debacie wykorzystaliśmy doświadczenia zdobyte podczas realizacji zadań z edycji Programu „WF z klasą” w roku szkolnym 2014/2015. Debatę SOS przeprowadziliśmy z udziałem klas IV- VI po wcześniejszych konsultacjach i dyskusjach prowadzonych na zajęciach wychowania fizycznego w poszczególnych grupach ćwiczebnych.
Podczas debaty przeanalizowaliśmy, co udało się nam osiągnąć i jakie zadania kontynuujemy. Ze względu na fakt iż nasza szkoła jest częścią Zespołu Szkół, w przeprowadzenie debaty zaangażowaliśmy uczniów klasy II Gimnazjum . Prowadzącymi byli: Daniel Plata, Kacper Ogorzały, Kamil Adamczyk, Dawid Ruchała. Uczniowie klasy II Gimnazjum nadzorowali podział na grupy, wybór rzeczników klasowych, zbieranie i sortowanie wniosków wypracowanych przez zespoły klasowe. Nauczyciel wspierający projekt wykonywał dokumentację fotograficzną obrad. W czasie spotkania funkcję sekretarza pełniła Kamila Abramczyk z klasy II Gimnazjum, która protokołowała wnioski i spostrzeżenia z obrad.
Debata SOS-u odbyła się 05.11.2015r. na sali gimnastycznej przy udziale dyrekcji szkoły, wychowawców klas oraz Szkolnego Zespołu „WF z klasą” – Koordynator: Tomasz Skut, nauczyciel wspomagający: Krystyna Krężel.
Na początku uczniowie prowadzący debatę , przypomnieli główne założenia i cele programu edukacyjnego i zaprezentowali prezentację multimedialną. Następnie rozpoczęto dyskusję, w której uczniowie odpowiadali na pytania co najbardziej podoba się na lekcjach wf, co można zmienić, poprawić żeby uatrakcyjnić zajęcia, kto może nam pomóc a także co jest do tego potrzebne. Uczniowie Chętnie zabierali głos w dyskusji i aktywnie uczestniczyli w debacie.
Wśród wartościowych aspektów wychowania fizycznego w naszej szkole najczęściej wymieniano:
urozmaicenie zajęć
różnorodność zajęć
zaangażowanie nauczyciela
dyscyplinę na zajęciach
ćwiczenia na świeżym powietrzu.
Wśród zagadnień nad którymi warto popracować najczęściej wymieniano:
zwiększeniem ilości zajęć z gier zespołowych
zwiększenie częstotliwości wychodzenia na boisko szkolne
uatrakcyjnienie zajęć z gimnastyki
poprawę komunikacji nauczyciela z uczniami.
Propozycjami udoskonalenia lekcji wychowania fizycznego wymienianymi przez uczestników debaty było:
zwiększenie ilości zajęć z gier zespołowych
wykorzystanie sprzętu sportowego dostępnego w szkole
urozmaicenie zajęć
zwiększenie ilości zajęć na świeżym powietrzu.
Koordynator projektu na bieżąco odnosił się do wypowiedzi uczestników debaty, analizując możliwości realizacyjne poszczególnych działań. W wyniku dyskusji ustalono zadanie do realizacji w III edycji programu wf z klasą. Było to zadanie: Sprawdzaj postępy i predyspozycje.
Mamy nadzieję, że uda nam się zrealizować postulaty i zadania zaplanowane do realizacji w tym roku szkolnym a efekty tych prac będą widoczne w życiu codziennym każdego ucznia.
Tomasz Skut