Czyste powietrze wokół nas
W roku szkolnym 2019/2020 w listopadzie, klasy 0-1, 0-2 przystąpiły do realizacji programu edukacyjnego „Czyste powietrze wokół nas", który jest jednym z narzędzi służących do realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia w zakresie ochrony zdrowia oraz rozwoju dzieci przed narażeniem na dym tytoniowy.
Pierwszym etapem realizacji programu było zapoznanie rodziców z jego założeniami oraz wyrażenie zgody na udział dziecka w programie. Kolejnym punktem realizacji programu był cykl zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci, składający się z 5 zajęć warsztatowych:
a) co i dlaczego dymi,
b) jak się czuję, kiedy dymi papieros,
c) co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy,
d) jak unikać dymu papierosowego - nie pal przy mnie.
Założeniem programu było wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
W ramach realizacji programu w oddziałach przedszkolnych odbyły się następujące zajęcia:
· „Gdzie i kiedy widzę dym?"- rysowanie według pomysłów i wiedzy dzieci różnych źródeł dymu.
· „Co i dlaczego dymi?"- oglądanie i omawianie z dziećmi prezentacji multimedialnej. Zwiększanie wiedzy w zakresie zlokalizowania różnych źródeł dymów, ich rodzajów oraz przyczyn wydobywania.
· „Zakaz palenia"- wykonanie tabliczki informującej o zakazie palenia w wyznaczonym przez dzieci miejscu, spacer po okolicy - szukamy rożnych źródeł dymu.
· „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?"- zwiększanie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego. Ćwiczenia oddechowe z muzyką relaksacyjną, rozmowa z dziećmi na temat doznań podczas ćwiczeń z emblematami kwiatów.
· „Piosenka o Dinku"- słuchanie piosenki. Zapoznanie dzieci z maskotką programu: „Czyste powietrze wokół nas", dinozaurem Dinkiem.
· „Nie pal przy mnie"- wykonanie kotylionu według pomysłów dzieci.
· „Jak unikać dymu papierosowego?"- rozmowa z dziećmi na temat umiejętności zachowania się, gdy znajdują się w zadymionych pomieszczeniach oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy.
· „Burza mózgów"- układanie zdań i haseł sprzeciwiających się palaczom.
W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystywane były metody aktywizujące, których istotą jest umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.
Cecylia Soboń