XXIV sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
W tym roku z naszej szkoły aż cztery uczennice: Katarzyna Nakielska i Katarzyna Opoka z kl. 3a oraz Kinga Ptaśnik i Justyna Ogorzały z kl. 3b z Oddziałów Gimnazjalnych wezmą udział w XXIV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Temat tegorocznych obrad to: Posłowie pierwszego Sejmu Niepodległej.
W 2018r. obchodzimy setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. W związku z tym tytuł tegorocznej sesji SDiM nawiązuje do okresu w historii, kiedy nasz kraj po 123 latach niewoli pojawił się ponownie na mapie Europy.
W projekcie mogły wziąć udział dwuosobowe zespoły, składające się z uczniów w wieku 13-17 lat, które podjęły wyzwanie polegające m.in. na zaplanowaniu kampanii wyborczej posła bądź posłanki do Sejmu Ustawodawczego lub Sejmu I kadencji z uwzględnieniem środków przekazu dostępnych w latach 1919-1922.
Rekrutacja do udziału w tegorocznej sesji SDiM trwała do 9 kwietnia br., a jej celem było wyłonienie 230 dwuosobowych zespołów z całej Polski. Nagrodą dla autorów najwyżej ocenionych prac jest udział w obradach w Sali Posiedzeń Sejmu 1 czerwca br.
Organizatorem XXIV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży jest Kancelaria Sejmu, a współorganizatorami, podobnie jak w ubiegłych latach: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Pamięci Narodowej.
Przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego przeprowadził z dziewczynami wywiad, aby przybliżyć ideę projektu i zachęcić innych do udziału w kolejnej edycji za roku.
Przedstawiciel SU: Co dla Ciebie oznacza niepodległość?
Katarzyna Nakielska: Niepodległość to wolność osobista.
Justyna Ogorzały: Niepodległość to dla mnie wolność słowa i decydowanie o sobie. Cieszę się, że mogę żyć w wolnym Kraju.
Kinga Ptaśnik: Niepodległość to dla mnie możliwość wyrażania siebie. To pewność, że mogę żyć w Kraju, gdzie wartości i historia mają tak duże znaczenie.
Katarzyna Opoka: Niepodległość to wolność wyboru i działania.
Przedstawiciel SU: Jak dzieci i młodzież mogą się włączyć w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości?
Kinga Ptaśnik: Dzieci oraz młodzież, aby włączyć się w obchody setnej rocznicy, biorą udział w akademiach, konkursach tematycznych.
Katarzyna Opoka: Mogą uczestniczyć w akcjach i wydarzeniach organizowanych przez naszą Szkołę i środowisko lokalne.
Katarzyna Nakielska: Przede wszystkim mogą zgłębiać wiedzę na temat historii Polski, a także odwiedzać muzea oraz oglądać wartościowe filmy o tej tematyce.
Przedstawiciel SU: Jaki był cel projektu?
Justyna Ogorzały: Celem projektu było zgłębianie wiedzy na temat lokalnych bohaterów – posłów na Sejm Ustawodawczy w 1919r. lub Sejm I Kadencji w 1922r.
Przedstawiciel SU: To dość trudny temat dla młodzieży w naszym wieku. Jaka jest nagroda dla najlepszych?
Katarzyna Opoka: Najlepsi będą 1 czerwca pracować w Komisjach oraz jako posłanki i posłowie zasiądą w ławach poselskich.
Katarzyna Nakielska: Dla mnie nagrodą jest możliwość bycia w Sejmie, uczestnictwa w obradach XXIV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz zwiedzania Warszawy.
Przedstawiciel SU: Aż wam zazdroszczę, że tam będziecie. Jak zachęcić innych uczniów do wzięcia udziału w tym projekcie?
Kinga Ptaśnik: Udział w projekcie daje wiele możliwości. Wizyta w Sejmie to okazja, żeby spotkać posłów znanych z telewizji i gazet.
Katarzyna Nakielska: Myślę, że główną zachętą jest wyjazd do stolicy. Z pewnością są tacy, którzy jeszcze tam nie byli.
Katarzyna Opoka: Warto brać udział w takich projektach, bo poszerzają naszą wiedzę.
Justyna Ogorzały: Ten projekt to nauka przez zabawę. Podczas pracy można natrafić na wiele ciekawych informacji i przekazać to innym. Poza tym, sądzę, że nagroda też jest świetna.
Przedstawiciel SU: Bardzo dziękuję za wywiad. Gratuluję wyróżnienia i sukcesu. Wszyscy z niecierpliwością będziemy czekać na relację z wizyty w Sejmie.